Zwakke verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, worden juridisch gezien extra beschermd voor aanrijdingen met motorvoertuigen zoals auto’s, vrachtwagens, bussen en tractors. In artikel 185 WVW wordt deze bescherming geregeld. Een motorvoertuig is altijd aansprakelijk voor de schade van de voetganger of fietser, tenzij er sprake is van overmacht. Er gelden wel 2 voorwaarden:
• de aanrijding vond plaats op de openbare weg;
• het motorvoertuig was in beweging.
Lees meer over de volgende onderwerpen:
- Aangereden door een auto
- Aansprakelijkheid aanrijding fietser auto
- Aanrijding auto – fiets: 20 veel gestelde vragen
Voetgangers en fietsers jonger dan 14 jaar. De 100% regel
In de rechtspraak is vervolgens voor voetgangers en fietsers die jonger zijn dan 14 jaar een bijzondere regel ontwikkeld. Als er een aanrijding tussen een gemotoriseerd voertuig en een kind jonger dan 14 jaar (voetganger of fietser) plaatsvindt, dan is de automobilist altijd 100% aansprakelijk voor het letsel van de een jeugdige voetganger of fietser ook de betsuurder van het voertuig geen enkele fout worden verweten. Eigen schuld van het kind is dus uitgesloten behalve als het kind de aanrijding opzettelijk heeft veroorzaakt.
Voorbeeld 1
A rijdt met zijn auto door een woonstraat. Hij houdt zich netjes aan de snelheid. Tussen de geparkeerde auto’s door rent een 10 jarige kind de weg op. A reageert adequaat; hij remt maar een aanrijding is niet meer te voorzien. A is toch 100% aansprakelijk voor de letselschade van het kind en zal dan ook moeten betalen.
Voorbeeld 2
A rijdt met zijn auto door de straat. Met aangepaste snelheid passeert hij een fietser (12 jaar). Door een windvlaag wordt de fietser tegen de auto van A aangedrukt. A treft geen enkele schuld, toch is hij 100% aansprakelijk voor het letsel van het kind. Het kind zal zijn volledige letselschade vergoed krijgen.
Voetgangers en fietsers van 14 jaar en ouder. De 50% regel
Voor aanrijdingen tussen een motorvoertuig en een voetganger of fietser van 14 jaar en ouder, is een andere regel in de rechtspraak ontwikkeld. De bestuurder van het motorvoertuig is tenminste voor 50% aansprakelijk voor het letsel en smartengeld, tenzij sprake is van overmacht aan de zijde van de bestuurder. Van overmacht zal echter niet snel sprake zijn:
• een gebrek aan de auto levert geen overmacht;
• verkeersfouten van anderen, tenzij een zeer onwaarschijnlijk, leveren geen overmacht;
• plotselinge lichamelijke gebreken van bestuurder leveren geen overmacht;
• slechte weersomstandigheden leveren (bijna) nooit overmacht op.
Als er géén sprake is van overmacht van de automobilist is hij in ieder geval voor 50% aansprakelijk. Of de automobilist meer dan 50% aansprakelijk is voor het letsel en het smartengeld hangt af van de verkeersfouten die beide partijen hebben gemaakt. Een tweetal voorbeelden ter verduidelijking.
Voorbeeld 1
A rijdt met zijn auto de fietser B aan. A reed 90 km terwijl hij 50 km mocht. B sloeg links af zonder zijn hand uit te steken. Beide verkeersdeelnemers hebben een fout gemaakt. Echter, de fout van A was veel ernstiger. Stel de rechter vindt dat A voor 80% het ongeval heeft veroorzaakt, dan heeft dat tot gevolg dat A voor 80% aansprakelijk is voor de letselschade van de fietser.
Billijkheidscorrecties
Met toepassing van de billijkheidscorrectie kan de mate van aansprakelijkheid ten nadele van de automobilist nog gewijzigd worden. Stel nu dat de fietser een zware hersenbeschadiging heeft opgelopen door het ongeval. A was al voor 80% aansprakelijk en de rechter kan met toepassing van de billijkheidscorrectie gelet op de ernst van het letsel de aansprakelijkheid verhogen naar 100%. De fietser krijgt zijn volledige letselschade vergoed.
Voorbeeld 2
A rijdt met zijn auto de fietser B aan. A reed 53 km terwijl 50 km was toegestaan. B reed door rood licht. Weer hebben beide verkeersdeelnemers een fout gemaakt, maar dit keer was de fout van de automobilist gering. Stel nu dat de rechter oordeelt dat de fout van maar voor 20% heeft bijgedragen aan het ongeval. Op dat moment gaat de 50% regel werken met het gevolg dat A, ondanks zijn geringe verkeersfout, toch 50% van de letselschade en het smartengeld van B moet vergoeden.
Uw letselschade is bij DLA in goede handen
Het claimen van letselschade door verkeersongevallen is ingewikkeld en stressvol. DLA kan de oplossing voor u zijn. U krijgt juridische ondersteuning gedurende de hele letselschadeprocedure. Wilt u uw schade vergoed krijgen? Neem dan vandaag contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op 085-0240041. U kunt ook het contactformulier invullen, dan bellen we u terug.