Een fietsongeluk, wat nu? Als u betrokken bent geraakt bij een fietsongeluk, doordat u door een auto bent aangereden, dan moet u als fietser uw schadeclaim indienen bij de automobilist.
Omdat de automobilist verplicht verzekerd is, komt u uit bij een verzekeringsmaatschappij die uw claim in behandeling moet nemen.
Verzekeraars behandelen zaken als die van u dagelijks en weten daarom precies welke trucs ze kunnen toepassen om zo min mogelijk schade uit te hoeven betalen. Hieronder geven we een overzicht van de 10 meest gebruikte smoezen en trucs van de verzekeraars.
Bekijk ook: ons artikel fietser aangereden door auto: alles over de verzekering
1. De verzekeraar ontkent aansprakelijkheid
Vaak wordt door de verzekeringsmaatschappij het standpunt ingenomen dat hun verzekerde, de automobilist, niet schuldig is aan het ontstaan van de aanrijding, waardoor zij niet aansprakelijk zijn en geen schade hoeven te betalen.
Het is dan ook heel belangrijk om de aansprakelijkstelling (brief) goed voor te bereiden en voldoende bewijs mee te sturen. Denk hierbij aan een goed en volledig ingevuld schade-aanrijdingsformulier dat door beide partijen is ondertekend of getuigenverklaringen.
Informatie voor slachtoffers van een fietsongeluk:
– Aangereden op de fiets? 7 tips voor het verzamelen van bewijs
– Ongeluk auto – fietser: zo stelt u de automobilist aansprakelijk
2. De verzekeraar beroept zich op “eigen schuld”
Een andere truc om zo min mogelijk van uw schade te hoeven betalen is het innemen van de stelling dat u als fietser een aandeel heeft gehad in het ontstaan van het ongeluk, waardoor u een groot deel van uw schade zelf zou moeten dragen.
Ook in dit geval is het heel belangrijk dat u over voldoende bewijs beschikt om aan te kunnen tonen dat de automobilist de gene is geweest die een fout heeft gemaakt – en dus al uw schade moet vergoeden.
Tip: Bekijk 20 veel gestelde vragen en antwoorden over een aanrijding auto – fiets.
3. De verzekeraar beweert: “er is geen sprake is van letsel”
Niet altijd is duidelijk wat de oorzaak is van uw klachten. Uw artsen constateren wel dat u klachten ervaart, maar kunnen niet altijd de oorsprong hiervan vinden.
Verzekeraars spelen daar handig op in en stellen zich dan op het standpunt dat u geen objectiveerbaar letsel heeft die uw klachten kunnen verklaren. Zij menen dan dat zij ook niet de schade hoeven te bepalen die voorkomt uit uw klachten.
De rechter heeft echter uitgemaakt dat deze redenering te kort door de bocht is. Bij dit soort discussies is het heel verstandig deskundige juridische hulp in te schakelen.
Voor meer informatie, bekijk onze pagina: op de fiets aangereden door een auto
4. De verzekeraar beweert: “uw letsel kan niet door het ongeval zijn ontstaan”
Verzekeraars betwisten ook graag de relatie tussen uw klachten en het ongeval. Soms wordt bijvoorbeeld gesteld dat uw klachten al voor of ruim na de aanrijding zijn ontstaan.
Het is daarom heel belangrijk om een goed en volledig medisch dossier aan te kunnen leveren waaruit voldoende blijkt op welk moment u welke klachten heeft gemeld. Zo is het heel verstandig dat een fietser direct naar de huisarts of het ziekenhuis gaat.
Bekijk ons artikel: als fietser aangereden door een auto: 10 stappenplan
5. De verzekeraar beweert: “het letsel valt wel mee”
Als u door de aanrijding niet kunt werken of bepaalde taken in het huishouden niet kunt doen, dan kan uw schade fors oplopen. Veel andere schadeposten houden verband met de ernst van uw letsel.
Een tactiek van de verzekeraar is dan het innemen van de stelling dat uw letsel niet zo ernstig is en dat de schade die u claimt dus niet (volledig) vergoed hoeft te worden. Het is belangrijk om hiertegen direct een goed onderbouwd weerwoord te bieden, eventueel met behulp van een goede medisch adviseur.
Bekijk ook: fietsongeluk? 10 redenen om een letselschadeadvocaat in te schakelen.
6. De verzekeraar probeert uw zaak te vertragen
Het vertragen van de schaderegeling is ook een veelgebruikte tactiek. Door niet of heel laat te reageren op uw brieven hoopt de verzekeringsmaatschappij u te demotiveren. Uw schade loopt in de tussentijd op en daardoor kunt u in grote problemen komen.
De verzekeringsmaatschappij hoopt daarmee te bereiken dat u uit pure noodzaak een zeer laag aanbod accepteert om uw schade te regelen. Blijf daarom altijd kritisch richting de verzekeringsmaatschappij en schakel desnoods professionele juridische hulp in om u te helpen bij het verhalen van uw schade.
7. Onnodig bewijs vragen
Een andere tactiek om u te demotiveren en u ertoe te bewegen een zeer lage schadevergoeding te accepteren is het blijven vragen om bewijs. Omdat u als slachtoffer uw schade moet bewijzen en niet goed weet wat daarvoor nodig is, kan de verzekeringsmaatschappij hier makkelijk op inspelen door zich keer op keer op het standpunt te stellen dat u meer bewijs over uw schade moet aanleveren.
Dit is zeker niet altijd terecht. Wees daarom altijd kritisch en aarzel niet om deskundige hulp in te schakelen. Bekijk ons artikel over het verzamelen van bewijs.
8. Partijdig expertisebureau
Een schadebehandelaar van een verzekeraar behandelt uw zaak van achter zijn bureau. Soms is het echter nodig om de schade aan uw fiets of de situatie bij uw thuis te beoordelen. Hiervoor wordt veelal een schade-expert ingeschakeld.
Omdat deze expert voor zijn inkomen afhankelijk is van nieuwe opdrachten van de verzekeringsmaatschappij is hij nooit helemaal onpartijdig. Het is daarom heel belangrijk kritisch naar de schaderapporten te kijken en – eventueel – deskundige hulp in te schakelen om u bij te staan tijdens een huisbezoek.
Meer informatie? Bekijk stap 5 in ons artikel; U bent aangereden op de fiets; dit kunnen wij voor u doen.
9. Partijdig medisch advies
Het door u opgelopen letsel moet aan de hand van de beschikbare medische informatie worden beoordeeld. Dit doet een schadebehandelaar van een verzekeraar niet zelf. Hij schakelt daarvoor een medisch adviseur in.
Deze medisch adviseur is in dienst van de verzekeringsmaatschappij of werkt op basis van een contract en is dus niet onafhankelijk. Het is dus heel belangrijk dat u niet zomaar instemt met de conclusies van deze medisch adviseur. Vaak is het verstandig om zelf advies in te winnen.
10. De schadebeperkingsplicht
In de wet is bepaald dat een slachtoffer zijn schade zoveel mogelijk moet beperken. Verzekeraars laten geen kans onbenut om u hierop te wijzen. Zij proberen u daarmee onzeker te maken en u te weerhouden van het claimen van schadevergoeding waarop u wel recht heeft.
Laat u hierdoor niet van de wijs brengen. Houdt ook in gedachte dat de verzekeringsmaatschappij een rol heeft bij het beperken van uw schade. Zij is immers aansprakelijk.
Juridische bijstand na fietsongeluk
De meeste slachtoffers van een verkeersongeval hebben geen ervaring met het verhalen van schade. De verzekeraars maken daar handig gebruik van en passen vaak meerdere van de hierboven genoemde trucs toe.
Wij hebben veel ervaring met het regelen van schades bij fietsongelukken en weten dus hoe wij verzekeringsmaatschappijen moeten aanpakken. Wil u onze hulp? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Aanrijding auto – fiets, wat nu? Download gratis stappenplan
Plaats een reactie
Fietsongeluk? Deel hieronder hoe u deze nare gebeurtenis heeft ervaren. Deel uw gedachten en ervaringen met andere lezers. U kunt ook meteen uw vraag stellen: